Brev:
En lille ædedolk
18. juni 2013
Alder:
1 mdr.
En lille ædedolk
Hejsa Helen.
Så kom lillebror endelig til verdenen den 29. maj ved planlagt kejsersnit pga af at jeg havde HELLP ved sidste graviditet. Så han er altså nu 3 uger. Han vejede 3620 ved fødslen og blev betragtet som stor hernede ;D
Jeg lagde ham til brystet, så snart jeg fik lov at få ham, men fik at vide at de havde givet ham sutteflaske imens jeg ikke havde ham. Han prøvede spise ved mig i to dage, men blev efterhånden tosset på mit bryst (de blev også ved at supplere med flaske), så nu er han altså flaskebarn.
Han har spiste ret godt af flasken fra start og taget vældig godt på. Ved checkup da han var 13 dage vejede han 3820 g og ved check up en uge efter vejede han 4200 g.
Vi begyndte d dråber da han var 14 dage og efter to dage med dem var han forstoppet. Jeg så at de dråber (som er købt i dk), var med kokosolie. Jeg stoppede derfor og vil nu købe nogen uden når vi når til dk om 9 dage. Han skreg og skreg i flere dage og kunne ikke selv komme af med afføring. Han spiste stadig godt, men havde ondt. Vi måtte hjælpe ham med vatpinde og termometer (som jeg ved ikke er godt) derfor søgte vi læge hernede. Hun gav også navnet på en anden modermælkserstatning (Nidina) som skulle være mildere for maven, samt noget medicin som vi skulle give i en uge (disflatyl).
Han fik det hurtigt bedre og kan nu selv komme af med afføring, ved at vi blot "nuller" numsen.
Problemet ligger sådan set ikke i den dårlige mave men med at finde ro i kroppen til at sove. Når han sover, sover han sådan set godt, men han har godt nok svært ved at ligge sig til.
Jeg har ikke rigtig mulighed for at gå med ham hernede (vi har 40*C +) og problemet er også om natten. Vi prøver at give ham sut, men han virker nærmest til at blive kørt helt op over den. Han sutter vildt på den også selvom han er ved os og begynder til sidst at græde. Det eneste der hjælper er som oftes at give ham en flaske med mælk, men det gør jo at han spiser meget (syntes jeg). Han kan ende med at være vågen 3 timer, hvor han virker utilfreds imellem 1 1/2-2 af timerne.
Jeg vil gerne give dig et bud på hans mælkeindtag, så derfor giver jeg et eks fra det sidste døgn:
20.45: 120 ml
23.00: 125 ml (ligger sig til at sove med det samme)
02.00: 85 ml (vil ikke sove efterfølgende, bøvler rundt med ham. Han spiser ikke umiddelbart mere)
03.30: 85 ml (har ikke sovet siden kl 02, og bøvler videre med ham indtil 4.15 hvor han går ud på en pude ved siden af mig).
7.15: 115 ml (sover igen ikke efterfølgende og er utilfreds).
9.45: 115 ml (falder i søvn ved denne flaske, sover til næste måltid)
12.45: 125 ml (falder ikke i søvn inden næste måltid).
14.15: 70 ml (falder i søvn ved denne flaske, sover indtil næste måltid)
17.30: 150 ml (kan ikke falde i søvn, forsøger med flaske kl...
19.00: 75 ml, men kan stadig ikke falde i søvn.
20.30: 30 ml, falder i søvn ved denne flaske.
Mit spørgsmål er, om du tror han kan være sulten siden han bliver ved at søge. Eller om han bruger flasken som trøst??
Vi syntes ikke rigtig vi kan give sutten som trøst, da han jo nærmest bare kører op over den.
Skal vi bare blive ved at give ham hver gang han søger??
Håber du har nogle ideer til hvad vi kan gøre for at hjælpe ham til at sove. Vi er ved at være lidt tør for ideer.
Med venlig hilsen
Sigrids mor.... og nu også Arthurs ;)